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Faculté des sciences sociales
Pavillon Charles-De Koninck
1030, av. des Sciences-Humaines
Local 3449-E
Québec (Québec) G1V 0A6

Corps professoral

Yannick DUFRESNE, Professeur adjoint

Titulaire de la Chaire de leadership en enseignement (CLE) des sciences sociales numériques

Stage postdoctoral, Université Laval
Doctorat en science politique, Université de Toronto
Maîtrise en science politique, Université de Montréal

Yannick DufresneDépartement de science politique
Pavillon Charles-De Koninck
1030, avenue des Sciences-Humaines, local 4413
Université Laval
Québec (Québec)  G1V 0A6

Téléphone : 418-656-2131, poste 6903
Télécopieur : 418-656-7861
Courriel : yannick.dufresne@pol.ulaval.ca

 

 
Cours enseignés
  • POL-7004 - Analyse quantitative
  • POL-7031 - Devis de recherche
 
Intérêts de recherche

Opinion publique; comportement électoral; politique québécoise et canadienne; méthodologie; communication politique.

 
Projets de recherche
  • Chaire CLE en sciences sociales numériques, Fondation Université Laval. 2017.
  • Subventions Seed Grant (CECD). Projet : En quête de validité: Les mesures de saillance
    personnelle sous la loupe des instruments physiologiques (Yannick Dufresne et
    Pénélope Daignault). 2016.
  • Seed Grant (CECD). Projet : Study of Big Data: Web Politics (Thierry Giasson,
    Marc-André Bodet, François Gélineau, Pierre-Yves Langlois et Yannick Dufresne).
    2013.
 
Publications

Articles avec comité de lecture

Shaun Ratcliff, Andrea Carson et Yannick Dufresne. Public opinion and policy responsiveness in Australia: The case of same-sex marriage. Australian Journal of Political Science. 2017. DOI: 10.1080/10361146.2017.1381944.

Èvelyne Brie et Yannick Dufresne. Tones from a Narrowing Race: Polling and Online Political Communication during the 2014 Scottish Referendum Campaign. British Journal of Political Science. 2017. (Sous presse)

Danny Osborne, Yannick Dufresne, Gregory Eady, Jennifer Lees-Marshment et Clifton van der Linden. Is the personal always political? Education and political knowledge strengthen the relationship between openness and conservatism. Journal of Individual Differences, 38(3): 133-143, 2017.

Clifton van der Linden et Yannick Dufresne. The Curse of Dimensionality in Voter Engagement Applications. Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 27(1): 9-30, 2017.

Andrea Carson, Yannick Dufresne et Aaron Martin. Wedge Politics: Mapping voter attitudes to asylum seekers using ’big data’ during the Australian 2013 federal election campaign. Policy & Internet, 8(4): 478–498, 2016.

Jennifer Lees-Marshment, Yannick Dufresne, Gregory Eady, Danny Osborne, Clifton van der Linden et Jack Vowles. Vote Compass in the 2014 New Zealand Election: Hearing the Voice of New Zealand Voters. Political Science, 67(2):
94-124, 2015.

Anja Kilibarda et Yannick Dufresne. Not that Kind of Person: Extreme Political Attitudes and Personality Traits. Journal of Behavioral & Social Sciences, 2(4:1), 2015.

Yannick Dufresne et Neil Nevitte. Why Do Publics Support Minority Government. Parliamentary Affairs, 67: 825-840, 2014.

Yannick Dufresne, Sanjay Jeram et Alexandre Pelletier. The True North Strong and Free Healthcare? Nationalism and Attitudes Towards Private Healthcare Options in Canada. Revue canadienne de science politique/Canadian Journal of
Political Science, 47(03), Septembre 2014.

Contributions à des ouvrages collectifs

Yannick Dufresne, Mickael Temporão et Thierry Giasson. Of Walls and Whispers: The Use of Facebook during the 2012 Quebec Election. Dans Mireille Lalancette, Vincent Raynauld et Erin Crandall, éditeurs, What’s #Trending In Canadian Politics? Understanding Transformations in Power, Media, and the Public Sphere. UBC Press, Vancouver, 2017. (Sous presse)

Yannick Dufresne et Clifton van der Linden. Digital technology and civic engagement: The case of Vote Compass. In Alex Marland et Thierry Giasson (dir.), Canadian Election Analysis: Communication, Strategy, and Democracy. UBC Press, Vancouver, 2015.

Yannick Dufresne et Alex Marland. Political Marketing in the Great White North: The Rules of the Game. In Thierry Giasson et Alex Marland (dir.), Political Marketing in Canada. UBC Press, Vancouver, 2011.

Autres publications

Yannick Dufresne. Change that Feels Like Déjà Vu: The Victory of Trudeau’s Liberals in the 2015 Canadian Federal Election. International Political Marketing Group, Oakland, New Zealand. Mars 2016.

Yannick Dufresne et François Gélineau. Boussole électorale. Centre for the Study of Democratic Citizenship. 2015.

Yannick Dufresne. Vague orange albertaine? Une réflexion sur les sondages s’impose. CBC/Radio-Canada. May 2015.

Peter Loewen, Clifton van der Linden, Yannick Dufresne et Gregory Eady. In the End, the Election Was About Issues. Inroads 30: 60-66. 2011.


Articles soumis à des comités de lecture

Yannick Dufresne, Jennifer Hove, Peter Loewen et Clifton van der Linden. A Campaign Under the Microscope: Detecting Campaign Event Effects with Big Data. (En révision)

Yannick Dufresne. Public Issues or Issue Publics? The Heterogeneous Effects of Positional Issues as the Basis for Market Segmentation. (En révision)

Yannick Dufresne. A New Look at an Old Concept: Conceptualization, Measure- ment and Effects of Positional Issues. (En révision)

Yannick Dufresne, Charles Tessier, Alexandre Blanchet et Mickael Temporão. The Symbolic Mosaic: An Empirical Typology of Canadian Nationalists. (En révision)